استاندار آذربایجان‌ غربی: درآمد و ثروت مردم استان پایین تر از میانگین کشوری است
استاندار آذربایجان‌ غربی: درآمد و ثروت مردم استان پایین تر از میانگین کشوری است
استاندار آذربایجان غربی گفت: متاسفانه درآمد و ثروت مردم آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری بوده و جبران عقب افتادگی های استان، نیازمند تمرکز بر داشته هاست.

به گزارش خبرنگار صدای موکریان، محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰  در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران آذربایجان غربی، با اشاره به برخورداری استان از مواهب و منابع بسیار در حوزه های معدن، کشاورزی و… افزود: متاسفانه درآمد و ثروت مردم آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری بوده و جبران عقب افتادگی های استان، نیازمند تلاش جدی و تمرکز بر داشته هاست.

وی با اعلام اینکه آذربایجان غربی مسیر توسعه خود را هنوز پیدا نکرده و نیاز به یک ریل گذاری مناسب دارد، خاطرنشان کرد: اجرای سند آمایش سرزمین، می تواند به عنوان یک سند بالادستی برای توسعه استان مورد بهره برداری قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر اقتصادی کردن حمل و نقل عمومی و زیرساخت های این حوزه، افزود: در بخش حمل و نقل هوایی با داشتن ۳ فرودگاه و در بخش حمل و نقل ریلی با توجه به مرزهای بین المللی که استان دارد، باید بهره وری اقتصادی از این زیرساخت ها داشته باشیم و متاسفانه هنوز برای تامین و انتقال کالاهای اساسی از کامیون استفاده می کنیم.

معتمدیان شناسایی حلقه های مفقوده اقتصادی و شتاب بخشیدن به توسعه استان را نیز ضروری دانسته و یادآور شد: استفاده از مرزها یکی از ظرفیت های پیشران استان می باشد، اما ظرفیت های مرزی و پایانه های صادراتی در مرز مشترک آذربایجان غربی با ترکیه و عراق، تاثیر مثبتی بر درآمد مردم و ارزش افزوده استان نداشته است؛ لذا ساماندهی تجارت مرزی و پایانه های مرزی از اولویت های ما برای سال ۱۴۰۱ است.

وی در ادامه، فعال سازی دیپلماسی منطقه ای و همکاری های چندجانبه با کشورهای همسایه را از اولویت هایت اقتصادی دولت سیزدهم معرفی کرده و افزود: جهت توسعه آذربایجان غربی، از بخش دیپلماسی منطقه ای به عنوان پیشران توسعه استان استفاده خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به مشکل خام فروشی در بخش کشاورزی علیرغم همه ظرفیت های موجود این بخش، تصریح کرد: در رایزنی اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، برنامه ریزی ویژه ای برای فرآوری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه ای و آغاز نهضت گلخانه ای در استان انجام شد.

معتمدیان در ادامه، برون رفت از وضعیت کنونی استان را نیازمند جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دانسته و گفت: باید ضمن پیش بینی بسته های مشوق برای جذب سرمایه گذار در استان، روند ارائه خدمات، امکانات و زیرساخت‌های که در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد، تسهیل شود.

وی با تاکید بر تامین خدمات و امکانات مناسب در حداقل زمان برای سرمایه گذار، افزود: در ماه‌های اخیر، چندین سرمایه گذار بزرگ خصوصی و دولتی متقاضی سرمایه گذاری در استان بخصوص در حوزه معادن شده اند که امیدواریم این روند تداوم یافته و منجر به توسعه استان شود.